Frankrike del I

Då ska vi se! Då kan jag äntligen lämna en rapport från resan till Frankrike. Får bli den först, i lite omvänd ordning, före rapporten från påsken - jag har inte tillgång till de bilderna. 

Vi började resan med att en ispropp gjorde toaletten obrukbar på planet ner till sthlm. Sen fick vi byta plan när vi skulle till Paris - problem med noshjulet! Väl i Paris tog det en dryg timme att få tag i hyrbilarna med tillhörande GPS. Men efter den något knackiga starten gick det fint! 

Vi åkte till en stad som hette Tours, ca 2 timmar söder om Paris. Där sov vi på ett mysigt hotell, dvs. jag sov (magkatarr som stoppade mig) och de andra gick ut på puben;)

utsikt från rummet

Dagen efter inleddes med en tur till slottet Chinonceau - Frankrikes näst mest besökta slott efter Versailles. Jätteläckert slott som låg på brospann ute i floden. 

Till detta slott hörde en fantastisk trädgård, där träd och växter precis börjat knoppas, fåglarna kvittrade som galningar osv. osv. 

Inne i slottet fanns fantastiska blomsteruppsättningar och levande brasor brann i de gigantiska öppna spisarna - där behövdes det inte huggas - in med ett helt träd bara!

Nåväl, sen åkte vi till dagens första vinprovning. En helt ny upplevelse för mig. In på vinproducentens gård, förbi bostadshuset, ner i en vinkällare. Och sen, fantastiska viner, många viner. Och det känns faktiskt skillnad när man jämför vinerna med varandra, så tätt inpå varandra. Jag har lärt mig mycket! Mycket mer än vad jag faktiskt trodde att jag gjorde när jag var där.Tyvärr blev jag så extatisk att jag glömde att ta kort efter den första vingården. Så ni får tro mig när jag säger att det var bra. 
Två vinprovningar blev det den dagen, och två nästa dag (+ en fest, kommer till den). Måste säga att vår guide gjort ett bra jobb med att plocka ihop ställen, inte två var likadana. Men alla hade goda viner. 

från den första vinprovningen i den första källaren

Efter god dryck åkte vi till ett ställe jag tror kallades Ussé. Där bodde vi på ett charmigt litet värdshus brevid ett sagoslott. Bokstavligt talat. Det var på/om detta slott "Törnrosa" skrevs. 
  
Törnrosaslottet och en bild av pärlhyacinter i dikeskanten

Där (på det mysiga lilla värdshuset) hade vi en trevlig kväll som jag tyvärr cencurerar bilderna från, eftersom vi alla såg lite lustiga ut.. säkert på grund av blixten ;)

Dagen efter åkte vi på en byamarknad i en närliggande liten stad. Jag köpte lite god honung, vi köpte färsk sparris och ostron att äta till lunch och annat smått och gott. Kan meddela att både färsk sparris och ostron var en höjdare!
  
Runar framför ostronen och Sarah i folkvimlet

Nya vinprovningar, och sen.... Jon Oscars fest hos Boergeuil-mannen. (med reservation för stavningen)
Den är värt sitt egen inlägg.... kommer strax!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0