"Jag är den jag är"

Har ju hållit på med yoga till och från i ett par år nu. Jag vet att  det är nyttigt för mig och mina stela muskler, ändå är det svårt att ta sig tid ibland...för det mesta. Men nu tänkte jag ta ett ryck - för det är nämnligen oslagbart för att stressa ner och koppla bort tankarna som snurrar. Plus att man får en grym stretching/styrketräning.

I alla fall, läste i en bok idag om yoga. Det står mycket som jag inte tillämpar, om energier och sånt (vilket iofs kan vara de gamla indiernas förklaring på nervbanor m.m), men det som fångade min uppmärksamhet var det som stod om andningen. Andningen är väldigt viktig i yoga, dels för att fysiskt kunna utföra övningarna på bästa sätt, men även för koncentrationen. Den djupa, lugna andning som man ska försöka behålla (tänk avslappnat, sova-andas) står för "jag är den jag är".  
Varje gång jag andas, koncentrerar mig på övningen och försöker slappna av så förstärker jag alltså att jag är den jag är. Kanske låter självklart, men för mig var det nått nytt. Att bara låta sig landa i situationen, att jag är den jag är, just nu, just här. Det är nåt jag ska träna på!!

Kommentarer
Postat av: Bobban

Som jag alltid brukar säga: Andas genom näsan! :)

2007-08-10 @ 23:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0